۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۶۰۶۵۶۷

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
پس از این که چین اعلام کرد تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای برای واردات آمریکایی وضع خواهد کرد سهام وال‌استریت در همان آغاز معاملات ۲ درصد سقوط کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴  اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۳۹۹۴ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه، با افزایش۳۹۹۴ واحد به رقم ۲۱۱ هزار و ۷۴۶ واحد رسید. شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۱۳۴۸ واحد به رقم ۴۵ هزار و ۲۳۱ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۱۲ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۵.۲ میلیارد ورقه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۸۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۰۷ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی با افزایش ۱۱۴۶ واحد به رقم ۶۰ هزار و ۷۸۳ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش ۹۳۷ واحد به رقم ۳۱ هزار و ۴۳۷ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۴۸۷۲ واحد به رقم ۲۳۷ هزار و ۳۰۰ واحد، شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲۸۸۱ واحد به رقم ۱۵۸ هزار و ۹۴۹ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۸۲۳۸ واحد به رقم ۴۰۷ هزار و ۷۱۷ واحد رسید.

امروز نماد‌های شپنا، شبندر، فارس، وبملت، فولاد، شتران، فخاس، همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند. نماد‌های پربیننده بورسی شامل خساپا، وبملت، وتجارت، خودرو، فولاد، رمپنا، خپارس، بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل افزایشی بوده و با رشد ۴۸ واحد به رقم ۲۵۸۸ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۴ میلیارد برگه بهادار اوراق و حق تقدم در قالب ۱۵۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۳۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های زاگرس، کگهر، هرمز، مارون، شراز، ذوب، شاوان، همگی در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بوده‌اند و نماد‌های پربیننده فرابورسی شامل ذوب، سمگا، چکاپا، غشهداب، زاگرس، دی، حسیر، بودند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار توقف نماد معاملاتی دسیناح، فرآور، دیران، ولیز، دارو، دعبید، چافست، انجام شد.

همچنین بازگشایی نماد وخاور، حتوکا، شدوص، دتماد، انجام شد.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۲۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۸۳۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۶ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۸۳۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۱۸ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۲۵ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۹۴ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۷ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۵۹ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۶۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۹۴ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۹۷ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۱۱۲ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۵۵۶ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان است.
__________________________

سقوط سنگین وال‌استریت با تعرفه‌های تلافی‌جویانه چین
 
عصر دوشنبه، پس از این که چین اعلام کرد در نظر دارد تعرفه‌های تلافی‌جویانه‌ای برای واردات آمریکایی وضع کند، با وحشت از این که دور جدیدی از جنگ تجاری، اقتصاد جهان را به رکود بکشاند، سهام وال‌استریت در همان آغاز معاملات ۲ درصد سقوط کردند.

سهام شرکت‌های تکنولوژی و خرده‌فروشان، که بیشتر در معرض تجارت با چین هستند، در مرکز این سقوط‌ها قرار گرفته است.

سهام گروه فانگ (فیسبوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل) بین ۱.۷ درصد تا ۵ درصد سقوط کردند.

وزارت تجارت چین عصر دوشنبه اعلام کرد در نظر دارد به تلافی افزایش تعرفه‌های واردات توسط آمریکا، تعرفه‌های واردات ۵۱۴۰ کالای آمریکایی، به ارزش ۶۰ میلیارد دلار را به ۵ تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

پیش از این در روز جمعه پس از این که آمریکا تعرفه‌های واردات ۲۰۰ میلیارد دلار از کالا‌های چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد، شاخص اس‌اندپی سقوط کرده و بدترین عملکرد هفتگی سال را ثبت کرده بود.

دیروز با بالا گرفتن تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان، بازار‌های جهانی متلاطم شد. منحنی سود اوراق ۳ ماهه و ۱۰ ساله آمریکا، برای دومین بار در کمتر از یک هفته اخیر معکوس شد. معکوس شدن این منحنی یکی از مهمترین نشانه‌های هشداردهنده در مورد رکود اقتصادی در آینده نزدیک است.

دیروز تنها چند ساعت پس از آغاز معاملات بازار‌های آمریکا، میانگین صنعتی داو جونز ۶۱۸.۹۷ واحد یا ۲.۳۹ درصد سقوط کرد و به ۲۵۳۳۰.۳۸ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۶۷.۷۷ واحد یا ۲.۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۲۸۱۳.۶۳ واحد رسید. کامپوزیت نزدیک با سقوط سنگین‌تر ۲۴۸.۸۰ واحدی یا ۳.۱۴ درصدی به ۷۶۶۸.۱۴ واحد رسید.
__________________________
 
روز ۱۱ سنتی طلای سیاه در بازار جهانی
 
بازار نفت که این روز‌ها تحت تاثیر عوامل سیاسی قرار دارد، امروز (سه شنبه) را روی عدد ۱۱ سنت حرکت می‌کند.

بعد از آنکه قیمت نفت روز گذشته حدود نیم درصد افزایش داشت، امروز نفت برنت گران و نفت سبک آمریکا ارزان شد، اما نکته جالب معاملات امروز طلای سیاه، نوسان‌های ۱۱ سنتی در بازار نفت بود.

نفت سبک آمریکا ۱۱ سنت افت کرد، اما همچنان بالای ۶۰ دلار باقی ماند با این کاهش قیمت نفت سبک آمریکا ۶۰ دلار و ۹۳ سنت قیمت‌گذاری شد. نفت برنت نیز ۱۱ سنت بالا رفت تا ۷۰ دلار و ۳۴ سنت معامله شود.

بنا به این گزارش، افزایش ریسک‌های سیاسی در بازار نفت نقش عوامل اقتصادی را در این بازار کمرنگ کرده و همین امر پیش‌بینی آینده قیمت نفت را با مشکل همراه می‌سازد.

برخی از کارشناسان قیمت‌های سه رقمی را برای نفت انتظار می‌کشند، بعضی دیگر بازگشت قیمت‌ها به کانال ۶۰ و یا ۵۰ دلاری را محتمل می‌دانند.
__________________________

قیمت هر کیلو شقه گوسفندی به ۱۰۴ هزار تومان رسید

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از رکود حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۲ تا ۹۵ هزار به مغازه دار و ۱۰۴ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

وی کاهش قدرت خرید خانوار را عامل اصلی رکود و کسادی بازار گوشت دانست و افزود: علی‌رغم فراوانی عرضه دام در میادین، خریداری در بازار وجود ندارد.

ملکی قیمت هر کیلو دام زنده در میادین را ۴۳ تا ۴۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در هفته‌های اخیر هر کیلو دام زنده با نرخ‌های بالاتری خرید و فروش می‌شد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام به بازار وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و رکود مطلق حاکم بر بازار، نمی‌توان پیش بینی خاصی را راجع به وضعیت قیمت در روز‌های آتی داشت.

وی ادامه داد: شرایط مساعد بارندگی و رویش علف در مراتع و جنگل‌ها موجب شده تا دامداران تعجیلی در عرضه دام به بازار نداشته باشند.

ملکی با بیان اینکه قاچاق دام به صورت محدود از مرز‌های کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: با اعمال نظارت‌های بیشتر باید از خروج غیر قانونی دام جلوگیری شود چرا که قاچاق محدود بر نوسان قیمت دامن می‌زند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت گوشت را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به افت تقاضا برای خرید و تضعیف بودجه خانوار بدیهی است که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

وی نرخ هر کیلو لاشه وارداتی را ۸۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما به واردات، قیمت گوشت داخلی با وارداتی تفاوت چندانی ندارد.

ملکی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت به بازار نداریم، اظهار کرد:: افزایش عرضه دام و ورود بره‌های نو به بازار بر انباشت دام و رکود حاکم بر بازار دامن می‌زند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان تامین ۹۰ درصد نیاز کشور از تولید داخل وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به سیاست مسئولان در جلوگیری از خروج دام از مرز‌های کشور از اسفند تاکنون پیش بینی می‌شود که با استمرار این روند تنها ۱۰ درصد نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود که این امر در جلوگیری از خروج ارز از کشور تاثیر بسزایی دارد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات